Wat belangrijk voor een goede begeleiding is;
Ik begin altijd met een kennismakingsgesprek met je kind en jullie als ouder. Dit is geheel vrijblijvend. Dit kennismakingsgesprek vind plaats na telefonisch contact of via e-mail.
Samen bekijken we of kindercoaching jullie kind wellicht kan helpen. Tijdens dit gesprek wordt duidelijk of de juiste hulp geboden kan worden of dat er doorverwezen wordt naar een andere vorm van
hulpverlening (bijvoorbeeld een kindertherapeut of psycholoog). Als we besluiten een traject te starten start de aanmelding.
Mochten jullie kiezen om te beginnen met kindercoaching beginnen we met een intakegesprek bij jullie thuis. Tijdens het intakegesprek bespreken we uitgebreid de reden van aanmelding van het
kind.
We gaan de intakelijst doornemen en invullen zodat ik een goed beeld krijg van de ontwikkeling van jullie kind en de coachvraag van je kind helder wordt. Tijdens het intakegesprek mag het
kind ook aanwezig zijn, het gaat immers over hem of haar. Openheid naar elkaar vind ik erg belangrijk.
Tijdens dit gesprek bespreken we wat er speelt en wat je kind graag willen bereiken, zodat we voorafgaand kennis met elkaar hebben gemaakt en we de coachvraag boven tafel kunnen krijgen. Zodat we
aan de slag kunnen bij de eerste coachingsessie. Soms is een intake niet nodig, omdat er bij het kennismakingsgesprek al voldoende duidelijkheid is wat er speelt, hierdoor kan er gelijk
gestart worden met kindercoaching.
Bij de coachingsessies werk ik samen jullie kind bij jullie thuis, omdat dit de vertrouwde omgeving is van het kind. Meestal zijn gemiddeld 3 tot 8 afspraken voldoende, dit is niet exact te
bepalen. Na ongeveer 3 coachingsessies heb ik een tussengesprek samen met jullie. Hierin bespreken we hoe het gaat en of we nog verder gaan met kindercoaching. De coachingssessies duren ongeveer
een uur per keer en vinden in principe alleen met het kind plaats bij jullie thuis.
Aan het eind van elke coachingsessie wordt besproken of een nieuwe afspraak maken nodig is. Mocht een coaching afspraak niet meer nodig zijn dan spreken we een eindgesprek af om alles af te ronden.
Allereest maken we kennis met elkaar om te kijken of ik iets voor jullie kind kan betekenen. Als we een coachinggesprek hebben gaan we praten en we gaan er ook mee aan de slag, zodat het kind
kleine stappen kan zetten. Dit doe ik door middel van:
Door het inzetten van deze activiteiten kan het kind verwerken waar wij over hebben gepraat. Je mag als ouder bij de sessie aanwezig zijn, maar meestal is het beter als ik samen aan de slag ga met je kind. Dit bespreken we met elkaar. Meestal spreek ik af het laatste kwartier aan te schuiven zodat jullie, je kind en ik globaal kunnen bespreken wat we hebben gedaan en waar het kind mee aan de slag gaat. Wat het kind mij precies verteld is vertrouwelijk. Ik zal alleen hoofdlijnen, met toestemming van je kind met jullie delen. Ik vind het belangrijk om open te zijn naar elkaar, aangezien iedereen samen werkt om stappen te kunnen zetten. Ik maak voor mijzelf korte aantekeningen wat ik qua coaching doe. Hierdoor kan ik kijken waar het kind nu staat, welke stappen het kind zet en wat ik kan aanreiken voor de volgende sessie. Afsluitend na de sessie bespreken wat we hebben gedaan en maken we (eventueel) een vervolgafspraak of plannen we een tussen /eindgesprek in.